loading...
ایرندگان سرفراز
ايرندگانى بازدید : 332 سه شنبه 28 اسفند 1397 نظرات (1)

خاش کجاست ؟ معرفی شهرستان خاش در نقشه
خاش کجاست ؟ در این مطلب ما به معرفی خاش می پردازیم . در این مطلب
میتوانید موقعیت جغرافیایی خاش ، محل آن در نقشه و اطلاعات جالب دیگری را
مشاهده نمایید .

شهرستان خاش یکی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان است. مرکز این شهرستان، شهر خاش است. جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۷۳۸۲۱ نفر بوده است .

در نقشه خاش کجاست ؟


معرفی خاش
شهرستان خاش با مساحت ۱۹۳۷۶ کیلومتر مربع در قسمت مرکزی استان سیستان و
بلوچستان قرار گرفته و فاصله آن تا شهرستان زاهدان مرکز استان سیستان و
بلوچستان  ۱۸۰ کیلومتر است.

این شهرستان دارای تعداد ۳ مرکز شهری و ۳ بخش، ۱۱ دهستان و ۱۰۰۱ آبادی دارای سکنه‌ می باشد.



آب و هوا
خاش به سبب ارتفاع بلند از سطح دریا از آب و هوای مطلوب تری نسبت به سایر نقاط استان سیسنان و بلوچستان برخوردار است .

به طور کلی شهرستان خاش دارای آب و هوای گرم و خشک می‌باشد.

میانگین بارش سالانه در این شهرستان حدود ۱۰ میلی‌متر و دمای آن در
زمستان های سرد به ۱۰ درجه زیر صفر میرسد اما به طور عادی سردترین روز های
سال در خاش ۵ درجه زیر صفر و  گرمترین روز های تابستان دمای ۴۰ درجه سانتی
گراد است.

خوش آب و هوا ترین منطقه این شهر دامنه‌های کوه تفتان می‌باشد که بلند ترین قله در جنوب شرق کشور و تنها آتشفشان نیمه فعال کشور است.

ايرندگانى بازدید : 366 جمعه 21 اسفند 1394 نظرات (0)

ایرندگان منطقه ای زیبا و گردشگری در قسمت مرکزی استان سیستان بلوچستان و از توابع شهرستان خاش محسوب میشود،و در جنوب شهرستان خاش قرار دارد. موقعیت جغرافیایی و ارتفاع این منطقه باعث ایجاد شرایط مناسب آب هوایی و در نتیجه مناظر و طبیعتی بکر در این منطقه شده است.
از جمله وجود کوهستان های مرتفع و سلسه کوه های بیرک در بخش ایرندگان که  دارای شرایط و پتانسیل ها و زیست محیطی منحصر به فردی است و از نظر گردشگری منطقه ای فوق العاده و زیبا میباشد.

از آنجایی که رشته کوه بیرک در محدوده ایرندگان دارای شرایط خارق‌العاده ی زیست محیطی و یک زیست‌بوم خاصی است و همچنین جدای از طبیعت بکر و دارا بودن معادن فراوان، تحت حفاظت محیط زیست  قرار گرفته و جزو مناطق چهارگانه حفاظت شده از نوع جنگلی در استان سیستان و بلوچستان می باشد.

تصاویر زیر نمایانگر بخشی از زیبایی های کوه بیرک محدوده ایرندگان میباشد

عکاس : عبدالخالق ناصری

http://www.upsara.com/images/x9pb_img-20160306-wa0013.jpg

http://www.upsara.com/images/uuc_img-20160306-wa0005.jpg

http://www.upsara.com/images/7kmo_img-20160306-wa0006.jpg

http://www.upsara.com/images/2iqi_img-20160306-wa0008.jpg

http://www.upsara.com/images/wbmi_img-20160306-wa0009.jpg

http://www.upsara.com/images/1npi_img-20160306-wa0010.jpg

http://www.upsara.com/images/nnw0_img-20160306-wa0011.jpg

http://www.upsara.com/images/1ygw_img-20160306-wa0012.jpg

http://www.upsara.com/images/0fh1_img-20160306-wa0007.jpg

http://www.upsara.com/images/fjhw_img-20160306-wa0015.jpg

ايرندگانى بازدید : 475 یکشنبه 27 دی 1394 نظرات (1)

ایرندگان سرزمین کوه و نخل و شالیزار

ایرندگان منطقه ای زیبا و گردشگری در قسمت مرکزی استان سیستان بلوچستان و از توابع شهرستان خاش محسوب میشود، موقعیت جغرافیایی و ارتفاع این منطقه باعث ایجاد شرایط مناسب آب هوایی و در نتیجه مناظر و طبیعتی بکر در این منطقه شده است.
وجود کوهستان های مرتفع و همچنین سلسه کوه های بیرک در بخش ایرندگان موجب شکل گیری رودخانه ی بزرگ ایرندگان شده که این رودخانه و منطقه ایرندگان دارای شرایط و پتانسیل ها و زیست محیطی منحصر به فرد میباشد، از جمله موارد منحصر به فرد میتوان به تنوع آب و هوایی بالا ی این منطقه اشاره کرد. وجود گونه های گیاهی سردسیری و گرمسیری متنوع شرایط ایده آلی برای وجود دو محصول با شرایط متفاوت و متضاد، مثل خرما و برنج آن هم در یک فصل ایجاد کرده است،نخل درختی با شرایط گرمسیری و کم آب و برنج در شرایط هوایی معتدل و نیازمند آب فراوان است ، نمایی که نخلستان و شالیزار در کنار یکدیگر ایجاد میکند از زیباترین و نادر ترین نماها در سطح کشور است که میتوان آن را در بخش ایرندگان شهرستان خاش مشاهده کرد.
تصاویر زیر نمایانگر بخشی از زیبایی های منطقه ایرندگان میباشد

عکاس :کاظم (شاهرخ) از خاش

IMG-20150917-WA0013

مشاهده در ادامه مظلب


ايرندگانى بازدید : 461 یکشنبه 27 دی 1394 نظرات (0)

معرفی یکی ازآثار ارزشمند در دامنه کوه بیرک ایرندگان /دره گط رئیس (شهیدان) و قبرستان ازبک ها

گط رئیس نام دره ای زیبا با ویژگی های خاص در ضلع جنوب غربی رشته کوه بیرک محدوده ایرندگان قرار دارد.

از مزیت ها و ویژگی های گط رئیس (گط شهیدان) میتوان به دروازه تنگ دره و کوه های بلند اطراف آن اشاره کرد،به طوری که بلندی و شیب تند کوه های اطراف دره باعث شده که هیچ راه نفوذی به دره وجود نداشته باشد و موجب ایجاد یک حفاظ طبیعی در دره شده است.

به ادامه مطلب بروید
ايرندگانى بازدید : 696 یکشنبه 27 دی 1394 نظرات (0)

وجود کوهستان های مرتفع و همچنین سلسه کوه های بیرک ،سیه بند و زردان در بخش ایرندگان موجب شکل گیری رودخانه ی بزرگ ایرندگان شده که این رودخانه و منطقه ایرندگان دارای شرایط و پتانسیل ها و زیست محیطی منحصر به فرد میباشد، از جمله موارد منحصر به فرد ایرندگان میتوان به تنوع آب و هوایی بالا ی این منطقه اشاره کرد و ...


به ادامه مطلب مراجعه کنید

ايرندگانى بازدید : 310 یکشنبه 27 دی 1394 نظرات (0)

اعتراضی که سال ها بدون پاسخ مانده است – پیشنهادی به مسئولین برای پایان دادن به دعوای بین اهالی سه شهرستان

Screenshot_۲۰۱۵-۱۲-۲۶-۰۲-۵۹-۰۵_۲۰۱۵۱۲۲۶۰۳۲۸۳۷۰۱۴
قرار گرفتن کوه بیرک در سه شهرستان

مجله فرهنگی و اجتماعی بیرک – بیرک نامی آشنا و معروف در استان سیستان و بلوچستان در سه شهرستان خاش، مهرستان و سیب و سوران میباشد. رشته کوه بیرک با طول تقریبی ۱۲۰ کیلومتر از شرق دشت پیگل شهرستان خاش تا شهر مهرستان در خط شمال غرب به جنوب شرقی امتداد داشته و به طور مشترک در سه شهرستان قرار دارد.
بلندترین نقطه کوه با ارتفاع ۲۷۶۰ متر ارتفاع (قله مکی روستای سپتک واقع در بخش ایرندگان) پس از تفتان و بزمان سومین ارتفاع استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود.
شرایط ارتفاعی کوه پایه های بیرک و نوع شکل گیری دره ها سه منطقه مجزا با سه آبریز ایجاد کرده است که این آبریز ها را میتوان مرز بندی بین این سه شهرستان نامید.
از آنجایی که این رشته کوه دارای شرایط خارق‌العاده ی زیست محیطی و یک زیست‌بوم خاصی است و همچنین جدای از طبیعت بکر با دارا بودن معادن فراوان، تحت حفاظت قرار گرفته و جزو مناطق چهارگانه حفاظت شده جنگلی استان می باشد.
از طرفی میتوان گفت تمامی رود های ایرندگان ،مهرستان و سیب و سوران از این رشته کوه سرچشمه میگیرند.
با توجه به موقعیت جغرافیایی این رشته کوه و تقسیمات کشوری نمیتوان آن را در انحصار و تحت مالکیت یک شهرستان نامید!
اما متاسفانه به علت برخی عوامل این رشته کوه خاص یک شهرستان شناخته میشود.
همین امر موجب شکل گیری دعوایی چند ساله میان اهالی سه شهرستان شده و نارضایتی های فراوانی را به همراه داشته است.
بی توجهی ادارات حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی سراوان و خاش در طولانی شدن و بی پاسخ ماندن اعتراضات مردمی بی تاثیر نبوده و حتی شدت بخشیده و میتوان گفت جزو عامل اصلی است.
برای مثال چند ماه پیش موسی دهقان نژاد رییس حفاظت محیط زیست شهرستان سراوان و منطقه حفاظت شده بیرک در مصاحبه ای غار های رشته کوه بیرک محدوده ایرندگان را با نام سراوان معرفی نموده که موج عظیمی از اعتراضات اهالی بخش ایرندگان را به همراه داشت.
چندی پیش نیز در برنامه زنده تلویزیونی شب های کویر شبکه ی هامون این اظهارات توسط دهقان نژاد تکرار شد و موج دیگری از اعتراضات را به وجود آورد .
علیرغم مکاتبات و مطالبات فراوان این موضوع همچنان بدون پاسخ مانده است و مردم همچنان از این امر رضایتی ندارند .
به همین منظور به مسئولین ذیربط اعم از فرمانداران محترم سه شهرستان و مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان و استاندار عزیز و مردمی، جهت پایان دادن به این نارضایتی و توجه به خواسته های مردمی پیشنهاد میشود با پیگیری هایشان مدیریت منطقه حفاظت شده را از شهرستان بی طرف سراوان سلب و طبق تقسیمات کشوری به هر سه شهرستان واگذار گردد و با توجه به حوزه های آبریز هر شهرستان طبق تقسیمات سیاسی،عادلانه اقدام به تقسیم منطقه حفاظت شده کرده ،و طبق تقسیم بندی که به وضوح مشخص می باشد به نام های کوه بیرک محدوده خاش، سیب و سوران و مهرستان معرفی نمایید و نسبت شناسایی و ثبت تمامی داشته های هر منطقه با نام خود آن منطقه اقدام کنید تا هیچ حقی ضایع نگردد .
امید است با پوشاندن جامه ی عمل به این پیشنهاد رضایت مردم سه شهرستان را به دست آورده و دعوای چندین ساله اهالی سه شهرستان پایان یابد.

تعداد صفحات : 16

درباره ما
این وبلاگ باهدف معرفی بخش ایرندگان جاذبه ها و قابلیت های ایرندگان ساخته و طراحی شده است و هیچ گونه هدف طایفه گرانه ای ندارد irandeganblog@gmail.com
اطلاعات کاربری