loading...
ایرندگان سرفراز
ايرندگانى بازدید : 994 دوشنبه 07 مرداد 1392 نظرات (14)

تصویر:کوه بیرک ( بیرگ ) ایرندگان

رشته کوه بیرک از شرق دشت پی گل شروع (غرب رشته کوه واقع در ایرندگان) و تا جنوب غربی شهرستان مهرستان ادامه دارد، طول تقریبی آنحدود از ۱۲۰ کیلومتر و عرض آن بطور متوسط ۱۰ کیلومتر می‌باشد. طول جنوبی و غربی و شمال غرب آن در بخش ایرندگانشهرستان خاش واقع است که روستاهای گواتامک، سپتوک، منطقه سر کور و روستاهای دهستان کهنو و پستاک و چگرد در جنوب آن و اسپه و زیرکدان و … در غرب آن و پالیزان (روستای تاریخی و باستانی در دل کوه با میوه‌های سردسیری فراوان) و گوالشتان، بگ، رسول آباد و … در شمال آن واقع شده‌اند. بلند ترین ارتفاع این کوه در منطقه سپتوک ایرندگان قرار دارد. البته بیشتر خوانندگان، نویسندگان و مسئولین محترم این رشته کوه را بنام زابلی می‌شناسند در صورتی که بیش از نیمی از آن در ایرندگان می‌باشد و مالکیت اصلی و حقیقی آن متعلق به ایرندگان می‌باشد . تنها دلیل آن وجود دکل مخاراتی و صداوسیماست که در شرقی ترین ظلع این رشته کوه یعنی در زابلی واقع است و جاده دسترسی به این دکلها از طریق زابلی می‌باشد.

منطقه حفاظت شده:

منطقه حفاظت شده ‘کوه بیرک با گستره بیش از ۷۰ هزار هکتار واقع در ایرندگان و مهرستان است که محدودهٔ کوه بیرک ایرندگان مهمترین زیستگاه پلنگ دربلوچستان ایران است


Screenshot_۲۰۱۵-۱۲-۲۶-۰۲-۵۹-۰۵_۲۰۱۵۱۲۲۶۰۳۲۸۳۷۰۱۴

این گونه یکی از بزرگترین نژادهای پلنگ در دنیا را نیز تشکیل می‌دهد. وزن یک پلنگ از این گونه بالغ به ۹۰ کیلوگرم و طول بدنش به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و رنگ‌های سفید، زرد، زرد قرمز یا زرد خاکستری در خالهای این حیوان وجود دارد. این نوع پلنگ ایرانی زندگی در نقاط جنگلی و کوهستانی، ارتفاعات بالای سه هزار و ۵۰۰ متر، نواحی پردرخت و صخره‌ای و نزدیک رودخانه را ترجیح می‌دهد. خوراک اصلی این جانور گوسفند،بز وحشی و گاهی خوک وحشی است و در صورت کمیاب بودن شکار، از پرندگان، چرندگان و حیوانات کوچک دیگر نیز تغذیه می‌کند.

غارها و چشمه‌های کوه بیرک ایرندگان

روستاهای دامنه کوه بیرگ در ناحیه ایرندگان بسیار زیبا و دیدنی وگردشگری می‌باشند، مکانهای باستانی و غارهای طویل و سنگ نوشته‌های تاریخی زیبایی دارد از جمله غار گواتامک که هنوز کسی از انتهای آن خبر ندارد و دارای انشعابات متعددی می‌باشد،

غار گواتامک

غار صداکی

غار صداکی

داخل این غار چشمه‌های زیادی هم وجود دارد. این غار در منطقه عشایری روستای گواتامک واقع است. غار پستاک، غار درگ سولا که در شمال غرب و در نزدیکی روستای زیبای پالیزان واقع است، طوری که مردم منطقه بیان می‌کنند انتهای غار پستاک و درگ سولا مشخص نیست و بیان دارند که این دو غار به هم متصلند (غار شمالی و غارجنوبی). چشمه معروفی در غار درگ سولا وجود دارد که در فصلی از سال فوران شدیدی دارد و آب با سرعت و فشار بالایی به بیرون پرتاب می‌شود.

زیست بوم کوه بیرک

بیشترین دارو های گیاهی بلوچستان از کوهپایه‌ها و اطراف آن برداشت می‌شود طبق گزارش‌ها محلی نیز حیوانات وحشی زیادی مثل گوراز پلنگ ایرانی، خرس (مم)، خرگوش، بز کوهی و پرندگان متعددی در آن حوزه وجود دارد.

با توجه به آب و هوای مطبوع آن و انواع گیاهان و درختچه‌های خوشبو، عسل آن شهرت دارد و همچنین بهترین دامهای محلی را دارا می‌باشد که گوشت دامی آن شبیه بز کوهی نرم و لطیف است. این منطقه دارای آبهای معدنی فراوانی است که برای طب سنتی از آن استفاده می‌گردد.

از گردشگران، کوهنوردان و غار پیمایان دعوت می‌شود از این منطقه دیدن فرمایند و نیز از مسئو لین محترم هم در خواست می‌شود دربحث گردشگری، ساخت کمپ کوهنوردی، معادن، دامداری، داروهای گیاهی، کشاورزی و ساماندهی عشایر منطقه همتی بیش از گذشته داشته باشند.


ارتفاعات:


۱ -۲۷۴۰ متر – قله مکی  روستای سپتک – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

۲- ۲۶۲۵ متر – شهرستان سیب و سوران

۳- ۲۵۵۳ متر – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

۴- ۲۵۵۰ متر – نزدیکی روستای گواتامک – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

۵- ۲۵۲۰ متر – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

۶- ۲۴۹۹ متر – محل دکل صدا و سیما – شهرستان مهرستان


غار ها:


۱- غار گواتامک – روستای گواتامک – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

۲- غار صداکی – روستای پستاک – بخش ایرندگان – شهرستان خاش

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سوران شریف در تاریخ 1394/11/26 و 22:31 دقیقه ارسال شده است

کوه بیرک به نام شهرستان سوران ثبت شده است وسلام.

این نظر توسط s در تاریخ 1393/02/01 و 16:07 دقیقه ارسال شده است

جهت آشنایی شما باید بگویم که کوه بیرگ به اسم شهرستان سیب سوران ثبت شده است نه به اسم زابلی یا همان مهرستان،مهرستانی ها هم مدعی همین امر هستند که کوه بیرگ به ناحق به نام سیب سوران ثبت شده پس تلاش بیهوده نکنید وانرژی خود رابر سر مسائل پوچ هدر ندهیدچون همه ما میدانیم که این مکان یک رشته کوه است که بین این سه شهرستان واقع شده است پس بهتر است که مردم این سه شهر به جای آنکه به تخریب شهرهای دیگه روی بیاورندبا سرمایه گزاری به تبلیغ جاذبه ها ونقاط قوت خود بپردازندکه باعث جذب بیشتر مردم ورونق منطقه خودشون بشن

این نظر توسط ایرندگانی در تاریخ 1393/01/31 و 8:17 دقیقه ارسال شده است

سلام . حق مان را بدهید !!!!خیر قربان . حق مان را بگیریم . قبل از نوشتن اینگونه مطالب و نشر آن توسط وب نویسان عزیز كه حقیقتا اطلاع رسانی و آگاه سازی بجایی بود ، سوال این است اكنون چند بار توسط جناب بخشدار ( ایشان دو مسئولیت دارد ، هم نماینده قانونی و سیاسی دولت است و هم بومی منطقه كه باید احساس مسئولیت آن نسبت به بقیه چندین و چند برابر باشد ) پیگیری شده ؟ ایشان چند بار در این زمینه و همچنین مساحت تقریبی بخش مكاتبه نموده ؟ مساحتی كه اگر كودكی به آن نظر بیندازد ، خنده اش می آید . مسئول پیگیری این كارها پشنگ نیست عزیزان . بلكه بخشدار و شورای بخش می باشند . چرا تقصیرها را از گردن خود دور و به گردن دیگران بیندازیم ؟ چرا خودمان را گول بزنیم .مدانید كه مساحت اعلامی نوك آباد خاش 7 برابر ایرندگان می باشد !؟ مساحت بخش چند كیلوگرم گوجه و بادمجان نیست كه آن را با دست سبك و سنگین كنیم ، یا بگوییم كه چرا فلان جا اینقدر است ؟ لطفا مسئولین امر در این خصوص تجدید نظر بفرمایند .
پاسخ : تشکر

این نظر توسط جواب آقای کرد در تاریخ 1392/06/27 و 9:22 دقیقه ارسال شده است

واقعا عجیب ها،نابرده رنج گنج میسر نمی شود مزد اون گرفت جون داداش که کار کرد، باشه چشم خودمونو خسته نمیکنیم شکلک‏ ی جورایی اونور تر

این نظر توسط کریمی در تاریخ 1392/06/02 و 13:12 دقیقه ارسال شده است

ایرندگانی ها اصلا نشده جایی از حقشون ضایع نشه

این نظر توسط روحی در تاریخ 1392/05/21 و 7:42 دقیقه ارسال شده است

سلام . مطلبی در خصوص بارندگی اخیر ایرندگان تهیه و نشر شده ( 21/05/1392) لطفا بازدید نمایید

این نظر توسط محمد کرد در تاریخ 1392/05/20 و 18:13 دقیقه ارسال شده است

بیخود دلتو خوش نکن کوه بیرک به اسم زابلی ثبت شده رفته چرا خودتو خسته میکنی موقعی که نمیتونی کاری بکنی مجبور نیستی شکلک‏ اگه میتونستید کاری کنید خیلی وقت پیش این کارو میکردید،از من به همه شماها نصیحت این بیانات بیخودی خودتونو پاک کنیدشکلکشکلک

این نظر توسط فیروزی در تاریخ 1392/05/16 و 12:06 دقیقه ارسال شده است

من خیلی از جاها دیدم که سراوانی ها و مگسی ها تمام کوه بیرک را از خود می دانند و هیچ گونه پاسخی ندادید پیگیری کنید

این نظر توسط ایرندگانی در تاریخ 1392/05/16 و 9:13 دقیقه ارسال شده است

سلام . حق دادنی نیست ، حق گرفتنی است . بچه گریه می كند و مادر مهربان بلند می شود و به او شیر می دهد . بجز همین چند وبلاگ نویس ، بقول معروقف و به اصطلاح خودشان چند نفر از متشخصین تا بحال پیگیر این موضوع بوده اند؟!!!جای شكر هست از پیگیری تان .
پاسخ : درست عرض میکنید حق را باید گرفت،اما چگونه و کی؟مسئولین ما تا به حال پیگیری به خصوصی در این زمینه نداشته اند و اگر هم بوده هیچ گونه تأثیر آنچنانی نداشته از آقای پشنگ ریگی نماینده محترم هم خواستار پیگیری این موضوع هستیم.
جا دارد تشکری ویژه از استاد وبلاگنویس دلسوز و موفق آقای روحی عزیز داشته باشیم که متن ارائه شده را تنظیم کردند و به خوبی در وبلاگ های سطح خاش حتی چندسایت سطح کشور انتشار یافته اما کافی نیست و باید با کمک ایشون ادامه داد تا حداقل توانسته باشیم در حد خود کاری برای منطقه خود انجام داده باشیم.

این نظر توسط روحی ( وبلاگ ایرندگان بزرگ ) در تاریخ 1392/05/14 و 12:07 دقیقه ارسال شده است

سلام بزرگوار . با دو مطلب جدید بروزم .


کد امنیتی رفرش
1 2 صفحه بعد
درباره ما
این وبلاگ باهدف معرفی بخش ایرندگان جاذبه ها و قابلیت های ایرندگان ساخته و طراحی شده است و هیچ گونه هدف طایفه گرانه ای ندارد irandeganblog@gmail.com
اطلاعات کاربری